Karl-Erik Nilsson, Emmaboda

Jag följer inte kvällisarnas matchreferat med samma intensitet som jag gjorde när jag var yngre och därmed är jag lite osäker om domarna alltjämt tituleras med hemort eller inte. På något sätt var rättskiparnas hemvist i olika svenska småorter (ofta i alla fall) någon form av neutralitetsgarant och klassiker som Billy Fredriksson, Molkom och Börje Johansson, Tranås glömmer man ju inte i första taget. Båda dessa höll ju på med hockey, men bland fotbollsdomarna skulle jag vilja påstå att Karl-Erik Nilsson, Emmaboda är en av de allra mest legendariska. Samme Nilsson som nu alltså tagit över ordförandeklubban efter landskapsfränden Lars-Åke Lagrell. Vad detta innebär över tid är svårt att svara på, men Nilsson sätter åtminstone viss press på sig själv genom att säga att han efterträder 'Sveriges mest framgångsrika idrottsledare genom tiderna'...

Dags för Champions League-kvartar i veckan som kommer och extremt fokus på Milan-Barcelona av förklarliga skäl. Ingen drömlottning för något av lagen precis, men att som Glenn Strömberg påstå att sex lag är nöjda med kvartsfinallottningen och två är missnöjda (Milan & Barca) är möjligen något spetsat. Kan faktiskt tänka mig att sensationslaget Apoel Nicosia hade föredragit en något mer överkomlig motståndare än Real Madrid...

Har förresten på vänners inrådan börjat äta P3-dokumentärer i poddat format (min favorit av de ca 15 jag hunnit igenom så här långt är den om Stig Bergling). En av många saker som är intressanta i denna nutidshistoriska exposé är hur mycket språket och sättet att tala faktiskt förändras över tid. Rekommenderas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0