ABC

Pivote strävar alltid efter att närma sig verkligheten från ett undergroundperspektiv och idag känner jag att det är dags att credda en sällan creddad medieaktör. Det handlar om ABC, Sveriges televisions lokalredaktion för Stockholms län och Uppsala län. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det, men av komponenterna; 1. Stort område att täcka av, 2. Begränsad klipp- & redigeringstid, 3. Hög ambition och 4. Ens egna låga förväntningar; skapas ofta stabil underhållning. Ett ständigt återkommande inslag i ABC-sändningarna är 'i flykten-intervjuer' med SL-resenärer (häromveckan uttryckte sig en tillfrågad kvinna att hon aldrig klagat på något i hela sitt liv. Frånsett SL då) och på detta enkla sätt fångas såväl den unge som den gamle stockholmarens kynne på ett fint sätt.


Igår hade man förresten ett inslag från Hötorget där ett antal unga tonårstjejer köade utanför Sergelbiografen med målsättningen att komma över de första biljetterna till den nya Twilightfilmen. Även om jag förstås faller en bit utanför Twilightmålgruppen så har jag svårt att förstå denna hängivenhet. För ett par år sedan såg jag ett gäng mänskliga hobbits som campade i Kista Galleria i jakt på sagan om Ringen-biljetter och tänkte då samma tanke. Precis som Hornby diskuterar i Fever Pitch: En film har inget nyhetsvärde i relation till exempelvis en fotbollsmatch. Även om du är på premiären så vet du att filmen kommer att finnas tillgänglig för vem som helst framgent och därmed måste du tala om för alla att du såg den före dem, vilket inte är särskilt snyggt och dessutom förtar det effekten.


Apropå att vänta: Vill ni ha en riktigt bra samtidsanalys så rekommenderar jag Christopher Fribergs artikel Den som väntar på något gott... i senaste Filter. En intressant studie av mänskligt beteende som ger en förklaring till varför bland annat surdegsbak och monoton konditionsträning blivit på modet. Bör läsas.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0