Between a rock and a hard place

Englandsmatchen i förrgår lämnar jag därhän eftersom den inte gav några som helst besked om någonting överhuvudtaget egentligen. Vi kan dock konstatera att Sverige den gångna veckan åkt på back-to-back-förluster mot två andra EM-lag och att de blågula vid bägge tillfällena varit det sämre laget. Inga superpositiva vibbar med andra ord och inte blir det så värst mycket roligare när man börjar fundera kring tänkbara EM-grupper. I ett EM finns ju nämligen inget Nordkorea och heller inget Honduras, utan samtliga presumtiva motståndare är svåra att tas med. Det finns dock som bekant grader även i helvetet och om jag fick välja skulle Sveriges grupp se ut så här:

Polen
Italien
Sverige
Tjeckien

Precis som för fyra år sedan i Schweiz/Österrike så känns ju värdarna som två av de svagare lagen, åtminstone på pappret. Drömlottning är förstås att ta i så man kräks, men Sverige har ett ruggigt track record mot Polen och har faktiskt inte förlorat mot de sedan VM 1974 (vad det nu är värt...). Av de andraseedade väljer jag Italien till stor del på grund av att de ofta brukar vara segstartade (I VM förra sommaren höll detta i sig i tre matcher, vilket innebar hemresa). Lite osäker på var Ryssland står i nuläget, men med utspelningen i Innsbruck i någorlunda färskt minne så väljer jag mer än gärna bort dem. Från den fjärde poolen känns tjeckerna klart mest överkomliga. De har inte imponerat särskilt mycket i kvalet och generationsväxlingen efter Nedved & co har varit utdragen och smärtsam.


Skall vi vända på det och istället tala om värsta tänkbara scenario så menar jag att det ser ut så här:

Spanien
Tyskland
Sverige
Irland

En gammal sanning (?) är ju att Sverige är som bäst när de får slå ur underläge, men mot det här motståndet skulle slagen sannolikt inte träffa ändå. Varför Spanien och Tyskland kan bli jobbiga motståndare behöver kanske inte utvecklas vidare, men jag vill mena att även Irland känns fruktansvärt obehagligt. Olyckligtvis dyker ju två av dessa lag (Tyskland & Irland) upp i det VM-kval som kickar igång nästa höst.

Kommentarer
Postat av: Joel

Benägen att hålla med dig om att det nog vore bästa lottningen. Ryssland känns som sagt väldigt svårbedömda och Italien är visserligen också svårbedömda, men brukar ju som sagt öppna segt. Även om jag spontant får känslan att Ukraina känns svagare än Polen. Ukraina har ju inte direkt fått fram nya Shevchenko och Rebrov. Polen har ju ändå (som alltid) en uppsjö av bra keeprar samt en del hyfsade Bundesligaspelare.



Sedan har ju jag roat mig med att fundera över andra tänkbara scenarion baserade på Uefas flyt/mygel med att alltid få till "känslosamma" matcher främst i Champions League på senare år. I EM har vi ju både fotbollsmässiga och politiksa konflikter att väga in. Så här har jag några tänkbara kombinationer:

Ukraina mot Ryssland (gasbråket)

England mot Irland (brödrafolken har inte mötts sen en landskamp avbröts 1995).

Tyskland mot Grekland (bråk om att låna ut euro och vice versa om väl hårda ultimatum). Även om matchen i sig skulle innebära många roliga anekdoter till Monty Pythons philosofy football ;-)

Italien mot Frankrike (de gamla bataljerna för ett par år sedan är knappast glömda).



Sedan finns ju den här intressanta kombinationen: Spanien, Italien, Grekland och Irland. Sammanlagt blir det där ofantligt mycket euro i statsskuld ;-)

2011-11-18 @ 10:21:53
Postat av: Pivote

Håller med om att inte heller Ukraina känns superheta, men min känsla är ändå att de kan dra större fördel av hemmastöd på läktaren jämfört med polackerna. Men, hugget som stucket egentligen...



Många intressanta gruppkonstellationer går ju att spekulera i; exempelvis en Nordeuropagrupp med Holland, Tyskland, Sverige och Danmark...

2011-11-19 @ 15:02:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0