Periodpaus

Trodde att jag skulle hinna hem lagom till face-off av hockeysemin när Word fick någon form av snedfylla, vilket innebar att jag först var tvungen att hantera det innan jag kunde rusa hemåt i hällregnet. Väl hemkommen har jag nu fått se Tre Kronor vända 0-1 till 2-1, vilket innebär att läget är gynnsamt inför tredje perren. Tjeckerna har dock lagt krokben för Sverige så många gånger att inget kan tas ut redan nu. Minns att tjeckerna kvitterade (och sedermera vann på straffar) i slutet av fjolårets VM-semi efter att Bengt-Åke Gustafsson tagit en obegriplig time-out med ca 15 sekunder kvar.

Läget kunde varit än bättre om Loui Eriksson också hade dragit in sin straff i slutet av andra perioden. Har ni förresten tänkt på att Niklas Holmgren uttalar hans namn Louiii (alltså som modeskaparen Louis Vuitton och inte som gamle klassiske djungelboksapkungen Louie)? Kanske är det rätt uttal, jag vet inte, men lite Åke Unger-vibbar är det ändå. Minns ni när Unger i något hockey-VM för ett par år sedan körde egna uttal på i princip alla ryska lirare (Kawalchuk, Marozov & Avechkin är kanske dem man tydligast kommer ihåg)?

Barcelona blev i onsdags kväll helt klara som ligasegrare, men 1-1-krysset borta mot Levante innebär att drömgränsen 100 poäng inte längre är möjlig att nå. Hur mycket Puyol och hans polare nu bryr sig om det...

Inte många dagar fick förlöpa efter Milans ligaguld innan Zlatan Ibrahimovic namn dök bland transferryktena. Manchester City är det senaste efter att Roberto Mancini uttalat sig positivt om sin tidigare Interadept. Glenn Strömberg ställer sig tveksam i Svt:s fotbollsblogg med motiveringen: -Inte England. Själv skulle jag tycka det vara fantastiskt att få se vad Z skulle kunna göra i Premier, men, men...

...och att sedan Zlatans agent Mino Raiola säger att en flytt är helt otänkbar, tja...visst, men det har han ju som bekant sagt förut också..

Till sist: Veckans uttryck från Filip & Fredriks podcast: Postmodern kulturkolonialism...

Kommentarer
Postat av: Joel W

Har inget minne av några speciella ryska uttal av Åke Unger. Obestridlig vinnare i den (om än rätt smala) kategorin bör väl vara Ulf Samuelssons svenskamerikanska uttal på de ryska spelarna i Salt Lake City 2002...

2011-05-14 @ 17:43:32
Postat av: Pivote

Min teori är att Unger på något sätt blivit hintad om alternativa ryska uttal (möjligen riktiga, även om ingen annan har använt dem) och såg en möjlighet att glänsa. Rätt tänkt av Åke kanske, men det hela kändes förstås mest pretentiöst och pajigt.



Tuffe Uffes uttal måste å sin sida ses som en konsekvens av hans många Nordamerikaår och kan enligt mig enbart kategoriseras som extremt charmiga...

2011-05-14 @ 20:40:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0