Hey, my name is...

Det är kul med namn och i detta inlägg droppar jag några av mina favoriter. Säkerligen har ni egna preferenser på detta område...

En kategori är namn som helt enkelt låter spektakulära när de uttalas. Ett par favoriter här är Minnesota Wilds powerforward Cal Clutterbuck och den tidigare snowboardåkaren Ross Rebagliatti (olympisk mästare i parallellstorslalom i Nagano 1998. Rebagliatti fick förresten behålla medaljen trots att hans dopingprov visade spår av marijuana. Ett tecken på att IOK var lite osäkra på hur de skulle förhålla sig till haschplanksåkarna i början...).

Det är även roligt med namn som hamnar på helt rätt plats alternativt helt fel plats. Jag gillade när jag som sjuåring (vid en studie av samlaralbumet till 1990-VM) upptäckte att Italiens reservforward Fernando Di Napoli också spelade i just Napoli. På samma sätt var det logiskt att Juventus och Lazios mittfältsstjärna Vladimir Jugovic också var just jugge. Mindre passande är kanske Mike England (tidigare walesisk storspelare) och Jason Scotland (som representerar Trinidad & Tobago). Min favorit i denna kategori är nog ändå den amerikanske golfaren Gary Player...

Av svenska idrottare skulle jag nog säga att mitt favoritnamn är Eddie Läck, den tidigare Leksandsmålvakten som numera lirar för Manitoba Moose (Vancouvers farmarlag) i AHL. Hottas naturligtvis av att killen är just målvakt. Enligt Wikipedia har Läck dessutom förärats smeknamnet 'The Stork' i Nordamerika...

Det skönaste namnet jag har ramlat över på sistone hämtas dock inte från idrottens värld. För ett par veckor sedan gick jag (av inte helt klar anledning...)  igenom en lista av USA:s utrikesministrar och upptäckte att under de tre sista månaderna av George Bush den äldres regim så hette amrisarnas secretary of state inget mindre än Lawrence Eagleburger...!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0