De smarta & de dumma

På lördag premieras några av planetens vassaste knivar då Nobelfestligheterna anordnas i Stockholm (och Oslo).  Fysikpriset delas förresten av Saul Perlmutter (coolt namn för övrigt...), Adam Riess och Brain Schmidt för deras upptäckt att universum expanderar. Låter förstås ruggigt maxat, men det är samtidigt helt jävla omöjligt att ta in vad denna upptäckt kan tänkas innebära för mänskligheten...

Personligen har jag länge emotsett kommande lördag, men kanske inte då så mycket på grund av Nobelfirandet. Det är inte heller Real-Barca på Bernabeu jag har gått och väntat på (även om jag nog sannolikt kommer pria denna framför drottning Silvias middagskonverserande), utan istället är det VC-tävlingarna i längd från Davos som lockat mig. Anledningen: För första gången på nästan fyra år skulle vi få avnjuta en längre intervallstart (30 Km för herrarna & 15 Km för damerna). MEN, notera tempusformen ovan...

För internationella skidförbundet beslutade igår att man kortar ner loppen på grund av snöbrist. Det går, enligt FIS, inte att fixa 7.5 Km-slingor med rådande snöförhållanden, vilket innebär att herrarna istället kommer att köra 15 Km och damerna 10 Km (varför damerna inte kan köra 15 när herrarna tydligen kan göra det är helt obegripligt. Korta slingor brukar inte heller vara något större problem när det skall köras masstart). Till saken hör det dock att det idag kommit 30 (!) cm snö i Davos och snöandet förväntas fortsätta fram emot helgen. Med andra ord: Ett helt sinnessjukt beslut. Är så besviken.

Ett annat idrottsförbund som den här bloggen med jämna mellanrum far ut mot är som bekant den internationella fotbollssammanslutningen FIFA. Världsorganisationen presenterar denna vecka sina favvomål från det gångna året och de tre nominerade är Wayne Rooney (mot Man City), Lionel Messi (mot Arsenal) och Santos superprospect Neymar (mot Flamengo). Pangmål allihop förstås, men jag har (och säkert ni också), naturligtvis, mina egna favoriter. Dessa är:

Giovani dos Santos, Mexiko, mot USA

Jan Schlaudraff, Hannover, mot Werder Bremen

Raul Gonzalez, Schalke 04, mot Freiburg






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0