Mörker

Det som är behändigt med att ha en blogg är att man faktiskt inte behöver skriva om saker som är jobbiga om man inte vill. Hade jag till exempel istället varit sportjournalist så hade sannolikt någon besvärlig redaktionschef tvingat mig att få ner x antal rader om debaclet i Amsterdam. Nu har jag friheten att låta bli om jag vill...

...men ändå: Det man i alla fall kort kan säga är att svensk landslagsfotboll den senaste veckan blivit högst medveten om sin egen sårbarhet. Först alltså U21:s krasch mot Schweiz och sedan mörkret mot Holland i förrgår.

Några detaljer som påverkade utgången mot Holland:

-Det tidiga 1-0-målet. Det svenska lägret visade upp vad som tycktes vara ett solitt självförtroende innan matchen, men detta tidiga bakslag skärrade laget något enormt.

-Holländarna vann det taktiska spelet när de drog sig tillbaka och inväntade möjligheter till snabba omställningar. Som den holländske kaptenen Mark Van Bommel uttryckte det efteråt: 'Vi ville inte ha de långa bollarna mot Zlatan och Toivonen. Därför lät vi mittbackarna stå för uppspelen längs marken, där vi vet att de har brister'.

-Sverige saknade, som väntat, avstängde Olof Mellberg (fast Holland saknade ju förstås Robben, Van Persie & De Jong...) väldigt mycket.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0