OS-Tips

Inatt invigs vinterspelen, i vad jag förstår, ett regnigt och blåsigt Vancouver. Tydligen är det fara för såväl skicross/snowboard (brist på snö) och helgens alpina fartgrenar (hårt väder).

Känslan är som vanligt att media haussar de svenska medaljförhoppningrna in absurdum, men lite glitter skall det väl ändå kunna bli? Låt oss gå igenom de största svenskgrenarna för att få oss en bild av vad vi har att vänta oss.

Längdåkning: Massor med svensk medaljtradition förstås och det blev ju inte mindre än fem bläckor i Turin. Blir nog något sämre utdelning nu och jag tror på tre medaljer: Kalla på 10 fritt (silver), Jönsson/Hellner i sprintstafett (silver) samt damstafetten (brons). De svenska traditionella åkarna kommer bort i masstarterna och i herrstafetten tror jag att Sverige får ge sig i en medaljstrid som kommer att innehålla rekordmånga lag. Tror dessvärre också att Emil Jönsson, i strid med massor av norskar, blir utan medalj i den individuella sprinten.

Skidskytte: Också här blir det tre svenska medaljer och samtliga kommer Helena Jonsson att vara inblandad i. Tror att hon vinner guld på något av de längre loppen samt bärgar ett individuellt silver utöver det. I stafetten blir det en bronspeng. Flera av herråkarna är profiler (inte minst Björn Ferry, Sveriges skönaste idrottare alla kategorier), men några medaljer blir det inte.

Alpint: Sitter och kollar reprisen på Svt:s Anja Pärson-dokumentär (-det finns inga jeans som passar mina ben, men å andra sidan har de en funktion...) och får känslan av att Anja lyckas att sätta formen även till detta mästerskap. Tror att hon vinner kombinationen. I övrigt tror jag inte på några svenska medaljer utför, även om jag hoppas på André Myhrer - världscupåkaren som också lirar i After ski-bandet.

Ishockey: Att vinna OS-guld i lejonets egen kula skulle ju vara sjukt stort, men jag tror tyvärr inte att Tre Kronor kommer att räcka till den här gången. Damerna torskar bronsmatchen mot Finland.

Resterande grenar har jag begränsad pejl på, men drar till med att damcurlarna fixar ett brons.

Summan av kardemumman blir alltså två guld, tre silver och tre brons. En tillbakagång jämfört med 2006, men ändå en god utdelning om man blickar lite längre bak i tiden.

Ja, nu vet vi hur det kommer att gå. Kommer nog ändå att kolla lite bara för att vara på den säkra sidan...

Hann tyvärr inte se så mycket av Svt:s arkivfrossa förra helgen, men visst är dylika initiativ public service-TV on a high?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0