Den ryska björnen

Sitter och slökollar lite på Sveriges match mot Ryssland i Karjala cup (mest för att Foppa är med tror jag). På något sätt känns det rätt och riktigt att Ryssland åter tycks vara den dominerande makten inom världsishockeyn. Min teori är att min ålder (26) plus/minus tre är den som borgar för ett maximalt romantiskt förhållande till det ryska ishockeylandslaget. Vi har vaga minnen från slutet av Sovjettiden då ryssarnas röda maskin forfarande körde över allt, men vi har inte på riktigt upplevt 70- och 80-talets förnedringar. Namn som Charlamov, Maltsev, Tretjak och Petrov har en särskild aura för oss, kanske för att vi har sluppit se dem banka skiten ur Tre Kronor mer än på video.

Andreas Gunnarsson har skrivit nytt kontrakt med DIF. Det är bra och innebär att samtliga försvarare som medverkat den här säsongen återfinns i rövitt även 2010 (frånsett Johan Larsson som man inte tecknat nytt med ännu). DIF jagar nu Karlslundsyttern/anfallaren Stellan Carlsson (11 mål för nedflyttade Karlslund i år) och givetvis behövs det förstärkning framåt, särskilt som varken Lallet eller Mario Simunovic har skrivit på nytt än. Werner säger till Nwt att Carlsson är den första spelaren utifrån man visat ett konkret intresse för, men jag räknar med att man har koll på fler spelare, särskilt som det, ändå, ganska tidigt stod klart (får man skriva så?) att DIF skulle gå upp.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0