Engagemang

För närvarande spelas hockeyslutspelets sjunde och avgörande kvartsfinaler. Jag har dock väldigt svårt att uppbåda något större engagemang för FBK:s öde den här gången och jag tror att det finns två huvudanledningar:
1. Laget innehåller inte längre spelare som Jörgen Jönsson, Thomas Rhodin, Peter Nordström eller Pelle Prestberg. Spelare som bar klubben och som var naturliga för supportrar att relatera till. Årets Färjestad innehåller mest anonyma hockeyarbetare som, känns det i vilket fall, skulle ha kunnat spela i vilket som helst av slutspelslagen.
2. FBK har helt enkelt vunnit för mycket. Under min tid som supporter har Färjestad vunnit SM-guldet inte mindre än fem gånger. Gulden 1997 och 1998 är härliga minnen, där särskilt det första bärgades överraskande efter svåra prövningar (minns semiserien mot Leksand!). I takt med att gulden ramlat in har tyvärr deras värde kraftigt devalverats.

Ett liknande öde har drabbat min ungdoms favoriter Manchester United, vilka i afton i CL-kvarten möter Bayern München i en senkommen repris av den klassiska finalen 1999. Även United har varit alltför framgångsrika för att det skall vara riktigt kul att följa dem.
Hur som helst: Om Rib & Rob kommer till spel för Bayern och Rooney fortsätter visa superform för United kan det bli helt fantastiskt!


Till sist en kortare vetenskaplig studie av eftermiddagens shoppingtur:

Syfte: Att köpa sneakers och en ny termos

Resultat: Jag kom hem med en scarf och två paket te.

Analys: Jag är en flexibel människa som inte är rädd för att revidera mina planer och ta nya djärva beslut...:-)

Kommentarer
Postat av: Joel W

Hmm, kanske är det inte försent för dig att börja hålla på Arsenal ;-) De har absolut inte vunnit för mycket...

2010-03-30 @ 23:41:41
Postat av: Pivote

Säger som Bjärred under EM 2000: Den frågan låter sig inte ställas.

2010-03-31 @ 00:35:36
Postat av: Joel W

Jag minns inte när Bjärred sade det. Apropå vad i det mästerskapet?

2010-03-31 @ 13:57:27
Postat av: Anonym

På någon av presskonferenserna mellan Turkietmatchen och Italienmatchen, då någon reporter undrade om Bjärred verkligen skulle återta sin plats i elvan efter avstängningen.

2010-03-31 @ 18:14:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0